fbpx
Przejdź do treści

Cykl życia klienta

cykl życia klienta

Dziś wszyscy jednym głosem mówią- budujemy relacje z klientami. Chyba zgodzimy się wszyscy, że w wielu sytuacjach to sformułowanie jest mocno na wyrost. Dzisiejsi klienci oczekują już nie tylko produktu/ usługi, ale całego szeregu działań dookoła sprzedaży. W tym wpisie skupimy się na tym, czym jest cykl życia klienta i jak może on wpłynąć na Twoją efektywność sprzedaży.

Cykl życia klienta to z angielskiego customer lifecycle. Cały cykl można podzielić na kilka głównych etapów (które opiszę poniżej), od momentu, gdy klient dowiaduje się o naszej firmie do budowania relacji z klientem. Niestety wiele firm kończy na etapie zakupu klienta, tracąc przez to olbrzymie pieniądze. Nie na darmo jedną z podstawowych danych w sprzedaży jest CLV (customer lifetime value), o której m.in. pisałem obszernie w tym wpisie.

Cykl życia klienta- etapy

Zanim przejdziemy do poszczególnych etapów wraz z ich omówieniem, muszę nadmienić, że aby cykl życia klienta działał, jak należy, potrzebny będzie Ci dobrze ułożony proces sprzedaży. Z tą książką ułożysz powtarzalny i skalowalny proces sprzedaży.

Zasadniczo cykl życia klienta możemy podzielić na 5 etapów: pozyskanie, zaangażowanie, zakup, utrzymanie, budowanie relacji.

Pozyskanie

Początkowy etap, gdzie w ogóle potrzebujemy dotrzeć do potencjalnych klientów. W tym etapie potrzebujmy dotrzeć do klientów, którzy mogą być zainteresowani produktami/ usługami takimi, jak nasze. W tym celu możemy posłużyć się masą sposobów takich, jak:

  • Reklamy (media społecznościowe, TV, prasa)
  • Sponsoring (imprezy, wydarzenia) to dobrze wpływa na postrzeganie naszej marki;
  • Kampanie wychodzące (cold calling, cold mailing, zimne wizyty handlowe)
  • Spotkania biznesowe i branżowe
  • Targi
  • Systemy partnerskie i afiliacyjne

Dobrze ułożony etap pozyskania powinien uwzględniać, gdzie znajduje się nasza grupa docelowa, ale to już temat na osobny wpis.

Zaangażowanie

Teraz czas na budowanie więzi między nami a potencjalnymi klientami. Klient wie, już o Twoim istnieniu, ale nadal nie zna pozostałych wartości/ korzyści. Na tym etapie stawiamy głównie na edukację klientów i eksponowanie wartości/ korzyści. Klient powinien czuć tutaj, że marka jest mu bliska i zacząć się z nią utożsamiać.

Zakup/ konwersja

Co ciekawe wiele firm spłaszcza cykl życia klienta właśnie do tego etapu, czyli „kup pan”. Na tym etapie należy klientowi maksymalnie ułatwiać kupowanie od nas. Ważna jest tutaj prostota i szybkość, czyli jeśli np. klient dokonuje zakupu podczas rozmowy z konsultantem, to ważny będzie czas odpowiedzi i sprawna obsługa klienta. Gdy zakup klienta następuje przez platformę, to należy wziąć pod uwagę: szybkość strony, zamieszczenie przycisku CTA, przejrzystość oferty, łatwe sposoby płatności itd.

Utrzymanie

Cykl życia klienta nie kończy się po zakupie, a można powiedzieć, że dopiero się rozpoczyna. Oczywiście wyjątkiem jest sprzedaż transakcyjna, gdzie klient dokonuje zakupów jednorazowo. W innych wypadkach dobrze jest, gdy firma świadczy obsługę posprzedażową, taką jak, chociażby kontakt po zakupie, proste możliwości zwrotów i reklamacji, infolinia i chaty celem wsparcia klientów itd.

Case Study:
U jednego z moich klientów z branży automatyki przemysłowej wdrożyliśmy telefon po zakupie z pytaniem o proces i przesyłkę. Takie działanie zwiększyło o 7% wskaźnik klientów powracających! Często proste rozwiązania są najlepsze 🙂

Budowanie relacji

Dopiero teraz na dobre cykl życia klienta się zaczyna. Możesz mieć klienta na strzał albo klienta dokonującego zakupy cyklicznie. Oczywiście nie ma co liczyć na to, że w dobie dzisiejszych czasów klienci będą czekać u twych bram. Klientom należy przypominać o swoim istnieniu i nakłaniać ich do kolejnych zakupów. Oczywiście poza promocjami, czasem wystarczy sama informacja z przypomnieniem o sobie, jak robią niektóre firmy. W tym celu możemy wykorzystać:

  • mail
  • telefon
  • sms
  • komunikatory
  • w przypadku sprzedaży B2B mogą to być wizyty handlowe

Dobrze sprawdzają się również prośby o opinię. Choć nie stanowią one częstego działania, to zdecydowanie pomagają pozyskiwać nowych klientów (social proof).

To zawsze zwróci się z nawiązką

Jak wspominałem gdy cykl życia klienta jest zaopiekowany na każdym etapie, sukcesywnie zwiększa to obroty naszej firmy. Dobrze i sprawnie ułożony proces sprzedaży i konsekwencja zawsze się opłacą 🙂

Co jeszcze powinien zawierać cykl życia klienta?

Do zobaczenia za tydzień.
P.

 

Zainspirował Cię ten post? Podziel się nim ze znajomymi!

Facebook
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Trener Sprzedaży - Patryk Jasiński

Patryk Jasiński

Ze sprzedażą związany jestem, od początku swojej kariery zawodowej. Co ważne, w pierwszej kolejności jestem praktykiem sprzedaży,a dopiero później trenerem sprzedaży i konsultantem biznesowym.

Mówią, że ze mnie wulkan pozytywnej energii, charyzmatyczny, bardzo skuteczny. Dla mnie nie ma rzeczy „niesprzedawalnych”, czasem musimy poszukać innego sposobu.

Moje motto to ”Sprzedaż to najważniejsza umiejętność XXI wieku”.