Dlaczego klienci nienawidzą sprzedawców?

Cześć,

Dziś wpis po trochę dłuższej przerwie- więc będzie ostro 🙂
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego klienci tak bardzo nienawidzą sprzedawców? Jak to jest, że sprzedawca to tak nieszanowany zawód?

Kelley Robertson w wydanej w 2008 roku książce „The secrets of Power Selling” opisuje aż osiemdziesiąt powodów, dla których klienci nie lubią lub wręcz nienawidzą sprzedawców. Siedem spośród tych osiemdziesięciu uznane jest za kanon „Dlaczego klienci Ciebie nienawidzą” drogi sprzedawco. Przyjrzyjmy się zatem tym powodom.

1. Odmowa przyjęcia „Nie”. 
Każdy sprzedawca setki razy w tygodniu słyszy „nie” lub „nie dziękuję”, natomiast znaczna część nie przyjmuje w ogóle do swojej świadomości, że klient może nie chcieć ich „cudownego produktu lub usługi”. Jeśli chcesz być rasowym sprzedawcom, musisz zrozumieć, że nie każdy klient od ciebie kupi i to normalne. Mało tego, przeważająca część klientów, nie kupi i to całkiem normalne.

2. Nieumiejętne rozumienie potrzeb klienta.
Badanie potrzeb jest totalnie bez sensu- jeśli nie idzie za tym dobranie odpowiedniego rozwiązania dla klienta. Sprzedawca, któremu narzuca się sprzedaż, dedykowanych produktów zapomina, że nie dla każdego klienta będą one odpowiednim rozwiązaniem. Mało tego, możemy zaobserwować wielokrotnie, że sprzedawcy zadają „sztampowe” pytania, czyli takie pytania, jakie mają narzucone, bez większego zainteresowania klientem.

3. Niesłuchanie.
Trochę odwołuję się to do wcześniejszego przykładu. Klient opowiada i ma wrażenie, że sprzedawca wcale go nie słucha. Zapamiętaj, że klient nie kupi od ciebie nic, jeśli nie poczuje się ważny, dlatego warto słuchać.


4. Nadmierne gadulstwo.
Podczas badania potrzeb szczególnie powinieneś zastosować zasadę 70/30. 30% czasu mów Ty, a 70% niech mówi klient. W ten sposób nauczysz się sprzedawać nie tylko więcej i lepiej, ale przede wszystkim zbudujesz poczucie, że klient sam kupił.

5. Brak wiedzy. 
Nikt z nas nie lubi niekompetentnych osób- klient szczególnie. Warto zatem znać swój produkt, jak i rynek, w którym pracujesz.

6. Braku kontynuacji kontaktu.
Sprzedałem i finito. W jednym z kolejnych wpisów omówimy jak opiekować się klientem po sprzedaży, aby został Twoim klientem na lata.

7. Kłamania.
Nikt z nas nie lubi kłamców. Pamiętaj, że kłamstwo ma zawsze krótkie nogi. Klient, który nawet po zakupie zorientuje się, że sprzedawca kłamał, już nigdy nie wróci, mało to może zrazić do Ciebie innych potencjalnych klientów.


Wymienione wyżej przykłady są kanonem „Dlaczego klienci nienawidzą sprzedawców”. Jeśli chcesz całą osiemdziesiątkę polecam zapoznać się z książką Kelley Robertson.
Jakie jeszcze widzisz powody nienawiści klientów? Podziel się, proszę nimi w komentarzu.
Samych sukcesów 🙂
P.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Zobacz więcej wpisów

Patryk Jasiński

Ze sprzedażą związany od początku swojej kariery zawodowej. Szkoli, motywuje, tworzy skuteczne działy sprzedaży telefonicznej

Wulkan pozytywnej energii, charyzmatyczny, aktywny, dla którego nie ma rzeczy, których sprzedać się nie da. Od początku swojej kariery przeszkolił już ponad 120 zespołów sprzedaży.

Jego hasło to „robię z telemarketerów, ultra-skutecznych sprzedawców”.