fbpx
Przejdź do treści

Manager sprzedaży- 4 role współczesnego managera

Manager sprzedaży

Manager sprzedaży to brzmi dumnie. Lata obserwacji różnych managerów pokazały mi, że dokładnie tak, jak ze sprzedawcami są tacy, którzy są niesamowicie skuteczni oraz tacy, którzy nie radzą sobie zbyt dobrze. W ostatnich latach mocno zmieniła się specyfika tego zawodu i dziś dobry manager pełni 4 role, które objaśnię w tym tekście.

Dziś manager sprzedaży nie zajmuje się już tylko „managerowaniem sprzedaży”. W ostatnich latach profesja ta mocno ewoluowała i dziś nie wystarczy już tylko „znać się na sprzedaży”, żeby być dobrym managerem. Dla wielu firm naturalnym krokiem rozwoju jest znalezienie odpowiedniej osoby, która będzie sprzedażą zarządzać i rozwijać ją. Jakie 4 kompetencje musi posiadać współczesny manager sprzedaży, dowiesz się z tego tekstu.

UWAGA- bardzo ważne, to aby manager sprzedaży pojawił się w odpowiednim momencie rozwoju sił sprzedaży. W jaki sposób rozwijać i skalować sprzedaż dowiesz się z tej książki.

Czy manager sprzedaży musi być dobrym sprzedawcą?

Lata zajęła mi odpowiedź na to pytanie. Dziś już wiem, że dobry manager sprzedaży nie musi być wybitnym sprzedawcą, jednak musi potrafić sprzedawać. Do zarządzania sprzedażą potrzebne są też inne kompetencje, o których napiszę poniżej. Nie zmienia to faktu, że chcąc inspirować innych, samemu musimy być inspiracją, dlatego przydają się umiejętności sprzedażowe.

Manager sprzedaży- 4 role skutecznego managera

Trener

Pierwsza rola, którą pełni współczesny manager sprzedaży to rola trenera/ coacha. Ta rola nie zmieniła się od lat i zasadniczo polega na tym, że manager wspiera swój zespół w rozwoju i zachęca do niego. Manager sprzedaży może również organizować szkolenia, które podnoszą kompetencje zespołu.

Motywator

Mój serdeczny kolega Łukasz Kuciński, jest autorem słów, że manager sprzedaży jest odpowiedzialny za wpływ na motywację swojego zespołu i w pełni się z nimi zgadzam. Dobry manager zna swój zespół i pomaga im wpływać na własną motywację. Tutaj znajdziesz ciekawą rozmowę we wspomnianym Łukaszem o zarządzaniu.

Analityk

Kolejna rola to analityk. Manager jest odpowiedzialny za wyciąganie odpowiednich danych, wyciąganie odpowiednich wniosków i wdrażanie na ich podstawie zmian. Tu masz przydatny artykuł, o danych, które warto analizować.

Strateg

Ostatnia rola, którą pełni współczesny manager sprzedaży, to rola stratega. Manager jest odpowiedzialny za wytyczenie kierunków rozwoju sprzedaży, planowanie jej, wdrażanie zmian i wprowadzanie ich do zespołu. Dodatkowo wymaga się od managera, aby znał otoczenie rynkowe potrafił odpowiednio reagować na często zmieniające się warunki.

Czy każdy nadaje się na to stanowisko?

Zdecydowanie nie. Jak zapewne zdążyłeś zauważyć jest to zbiór zupełnie innych cech, niż samo sprzedawanie. Skuteczny manager musi łączyć cztery wspomniane wyżej umiejętności. Najciekawsze jest to, że wszystkie idzie w sobie rozwinąć- do pewnego poziomu, który wystarczy w wielu wypadkach. Do poziomu wybitnego potrzeba mocnej pracy nad każdym z tych obszarów iiii praca ta nigdy się nie kończy 🙂

Jakie jeszcze cechy posiada skuteczny manager sprzedaży?

Do zobaczenia za tydzień.
P.

Zainspirował Cię ten post? Podziel się nim ze znajomymi!

Facebook
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Trener Sprzedaży - Patryk Jasiński

Patryk Jasiński

Ze sprzedażą związany jestem, od początku swojej kariery zawodowej. Co ważne, w pierwszej kolejności jestem praktykiem sprzedaży,a dopiero później trenerem sprzedaży i konsultantem biznesowym.

Mówią, że ze mnie wulkan pozytywnej energii, charyzmatyczny, bardzo skuteczny. Dla mnie nie ma rzeczy „niesprzedawalnych”, czasem musimy poszukać innego sposobu.

Moje motto to ”Sprzedaż to najważniejsza umiejętność XXI wieku”.