Jak pisać maile sprzedażowe? O cold mailingu słów kilka

Jak pisać maile sprzedażowe? O cold mailingu słów kilka

Większość z nas na maile ofertowe reaguje jak na alergię. I nie wynika to wcale z jakości proponowanego produktu czy usługi, ale innych czynników. Takie wiadomości są często zbyt nachalne, niezgrabnie napisane i w żadnym stopniu nie zachęcają do tego, by dać odpowiedź czy zapoznać się dokładniej z ofertą. A narzędzie to może stanowić naprawdę skuteczny sposób na pozyskiwanie nowych klientów – wystarczy tylko zgłębić wiedzę na temat tego, jak pisać maile sprzedażowe. W tym artykule dowiesz się czym jest cold e-mail i co zrobić, aby zachęcił odbiorcę do kontaktu.

Czym są zimne maile?

Zimne maile, z ang. cold e-mail, to wiadomości wysyłane drogą elektroniczną do potencjalnych klientów, które mają na celu zainteresowanie odbiorcy i, w konsekwencji, zachęcenie go do skorzystania z danej oferty. Jednakże mamy tu do czynienia z pewnym ograniczeniem – takie maile sprzedażowe nie mogą zawierać niezamówionych informacji handlowych. Mówiąc jaśniej – jeżeli odbiorca wcześniej nie wyraził na to zgody, nie możesz wysłać do niego bezpośredniej oferty i np. linku do produktu. Jest to regulowane prawnie i może narazić się na niepożądane, negatywne konsekwencje.

W takim razie, cytując klasyka, „co wolno, jak nic nie wolno?”. Otóż nie do końca nic. Bo chociaż nie możesz wysłać bezpośredniej oferty, masz możliwość napisania zimnego maila z prośbą o kontakt w celu przedstawienia oferty albo spotkanie. Pamiętaj, aby pisać wyłącznie na adresy e-mail, które zostały do tego celu stworzone i znajdują się na stronie internetowej firmy (najlepiej z dopiskiem „w celu przesłania oferty handlowej, prosimy kontaktować się na adres XYZ”) – wtedy masz pewność, że działasz zgodnie z wytycznymi RODO i nie łamiesz prawa.

Jak pisać skuteczne maile sprzedażowe? Kilka najważniejszych wskazówek!

No dobrze, ale w takim razie jak przeprowadzić skuteczny cold mailing? Przede wszystkim musisz postawić na krótką formę, w której konkretnie zaznaczysz cel wiadomości i zamieścisz czytelne CTA („call to action” – wezwanie do działania). Odbiorca dostaje wiele takich maili każdego dnia i przeczyta wyłącznie te, które nie będą rozwleczone i w których zawarte zostało wyłącznie „mięso”. Określ więc w jakim celu piszesz, a potem zadaj pytanie alternatywne, typu „Lepiej żebym zadzwonił jutro o 12 czy 15?”.

Nie opisuj szczegółowo swoich produktów czy usług, nie chwal się dziesiątkami realizacji i sukcesów, nie mów, że „bez tego, co Panu/Pani zaoferujemy” nie da się żyć. Wszystko to przyczynia się do tego, że potencjalny klient zamiast odpowiedzieć, szybko wróci do swojej skrzynki odbiorczej albo zamknie kartę przeglądarki. Konkrety, konkrety i jeszcze raz konkrety – w dobie Internetu każdy może szybko znaleźć Twoją firmę i dowiedzieć się o niej więcej, dlatego szczegółowe informacje o niej ogranicz do stopki.

To jednak nie wszystko – musisz jeszcze wiedzieć co i jak pisać, a do tego jak zwracać się do potencjalnego klienta. Zadbaj przede wszystkim o:

  • dokładne poznanie klienta, do którego chcesz skierować cold mailing – zapoznaj się z jego witryną, potrzebami i dopasuj komunikat tak, aby był dla niego interesujący;
  • personalizację komunikatu – nie piszemy „Szanowni Państwo”, ale „Szanowny Panie Michale/Pani Ewo” – zawsze w odniesieniu do konkretnej osoby, która
    przeczyta wiadomość, co zminimalizuje dystans, jaki Cię od niej dzieli;
  • NIE STOSUJ WYKRZYKNIKÓW na początku maila– przyznać się bez bicia, też nie czytacie maili, jak widzicie na samej górze „Witam!” no właśnie J Personalizuj, ale pamiętaj, że po personalizacji/ powitaniu stosujemy przecinek, nie wykrzyknik.
  • ciekawy, oryginalny temat, bo to on zwraca uwagę jako pierwszy i często decyduje o tym, czy warto otworzyć daną wiadomość – zrezygnuj ze sztampy i oklepanych frazesów, najlepiej zwróć się bezpośrednio do odbiorcy, np. stosując konkretne pytanie;
  • unikaj nagłówków, z wyrazami, które filtry mogą potraktować jako SPAM- w internecie możesz znaleźć całą masę „czarnych list”. Wiele oklepanych słów, filtry traktują jako spam np.: „Oferta”, „%”, „Promocja” itd.
  • odpowiednie zachęcenie do kontaktu, poprzez wskazanie konkretnego problemu, jaki ma klient i zaproponowanie muzwiązania – np. wypozycjonowanie jego niezoptymalizowanej pod SEO strony internetowej, przebudowanie mało funkcjonalnej witryny itd. Na przykład: „Chętnie porozmawiam, jak możemy pomóc zoptymalizować Państwa stronę, aby była widoczna dla odbiorców i przynosiła klientów”.
  • uwydatnienie pozytywnych cech potencjalnego klienta – nie mówię tu o podlizywaniu się, ale wskazaniu prawdziwej cechy, która jest powodem, dla którego piszesz – np. „zauważyłem, że jako jeden z najlepszych hydraulików w Gdańsku, jest Pan niżej w Google niż konkurencja, dlatego warto, by zadbał Pan o pozycjonowanie swojej strony internetowej…”;
  • wskazanie zalet z nawiązania kontaktu – ale bez wyświechtanych frazesów i przesadnego wodolejstwa, ale – ponownie – w oparciu o konkrety i realne korzyści;
  • podkreśl swoje USP– USP (Unikalna Cecha Oferty) to cecha, która wyróżnia ciebie na tle konkurencji. Warto kierując swój komunikat marketingowy dobitnie ją podkreślać np. „Jesteśmy skuteczni, ponieważ specjalizujemy się tylko w promowaniu usług prawdziwych specjalistów z branży usług hydraulicznych”.
  • call to action – zachęta do konkretnego działania to podstawa i powinna znaleźć się w zimnym mailu w odpowiedniej formie, np. „daj znać, czy takie rozwiązanie Ci odpowiada”.
  • Call to action, a nie pusty przelot– call to action to konkretne wezwanie do działania, unikaj tzw. Pustych przelotów czyli np. „W razie potrzeby będziemy w kontakcie”. Staraj się zawsze zachęcać odbiorcę do konkretnego działania.
  • Oczywiście nie zapominaj o poprawności językowej maila sprzedażowego
    – literówki, błędy ortograficzne, podwójne spacje i innego tego typu pomyłki nie sprawią, że w oczach potencjalnego klienta będziesz prawdziwym profesjonalistą. Wręcz przeciwnie – zniechęcą i spowodują, że stracisz szansę na nawiązanie współpracy.

Jak pisać skuteczne maile sprzedażowe? To nie takie proste!

Cold mailing to tematyka bardzo rozbudowana, która wymaga praktyki i zaangażowania. Dlatego zanim napiszesz, dokładnie zapoznaj się z tematem i skonsultuj ze specjalistą – dzięki temu zwiększysz swoje szanse na sprzedaż.

Do zobaczenia w kolejnym wpisie.
P.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Zobacz więcej wpisów

Patryk Jasiński

Ze sprzedażą związany od początku swojej kariery zawodowej. Szkoli, motywuje, tworzy skuteczne działy sprzedaży telefonicznej

Wulkan pozytywnej energii, charyzmatyczny, aktywny, dla którego nie ma rzeczy, których sprzedać się nie da. Od początku swojej kariery przeszkolił już ponad 120 zespołów sprzedaży.

Jego hasło to „robię z telemarketerów, ultra-skutecznych sprzedawców”.