Jeśli zależy Ci na sukcesie w sprzedaży, lub jesteś managerem zespołu i pomagasz rosnąć swoim ludziom, prawdopodobnie sięgasz po książki. Dziś dostęp do książek jest łatwiejszy niż kiedykolwiek, dlatego łatwo się naciąć na przeciętne pozycje. Jakie są najlepsze książki o sprzedaży? Przygotowałem dla was największy w Polsce subiektywny ranking książek z tej tematyki który uwzględnia AŻ 85 pozycji!
Pozwól, że zacznę o małej historii, jak powstał mój ranking książek o sprzedaży. Około 2022 roku, miałem już przeczytane jakieś 40 pozycji w tej tematyce, ale jak to ja, dalej poszukiwałem wiedzy (to mi chyba nigdy nie przejdzie). Wpisałem w wujka google „książki o sprzedaży” zobaczyłem kilka rankingów i to, co tam zobaczyłem hmm… No nieco mnie rozczarowało. Pozycje, które widziałem w tych rankingach były w większości kiepskie, a niektóre bardzo słabe. Mało tego, wszystkie rankingi uwzględniały tylko kilka pozycji i to tych, które są najpopularniejsze w dużych sieciach sprzedaży. Dodatkowo większość pozycji, to bardzo popularne, lecz nie bardzo praktyczne w szczególności jednego Pana zza wielkiej wody,przy całym szacunku dla jego dokonań (pewnie domyślasz się, kogo mam na myśli). Wtedy postanowiłem, że kiedyś stworzę największy ranking z zakresu sprzedaży w Polsce, ale patrząc na ilość przeczytanych książek pewnie też na świecie. I oto nastał ten dzień.
P.S. Później była jeszcze jedna śmieszna historia, gdy na jednej z grup facebookowych zobaczyłem pytanie o szkolenie z książki wcześniej wspomnianego Pana. Napisałem komentarz, że moim zdaniem, to bzdura i polecam zrobić warsztaty na podstawie 3 innych książek- efekt? Ja poprowadziłem to szkolenie 🙂 Pozdrawiam Łukasza
Książki o sprzedaży wszystkie 82 oceniane pozycje
Jeśli chodzi o książki o sprzedaży, to pozycji w tej tematyce jest co niemiara. Wspominałem, że to największy ranking książek w tej tematyce, dlatego poniżej publikuję wszystkie przeczytane pozycje, a jest ich AŻ 82!:
- Jak nie wciskać? czyli o relacyjnej sprzedaży w bezpośrednim wydaniu – Arkadiusz Kocimski, Adrian Komsta
- Klient w centrum uwagi – Robert Zych
- Golden Matrix: Jak nawiązać efektywny kontakt z Twoim Klientem – Adam Ubertowski
- Skuteczna sprzedaż: Poradnik menedżera – Robert Heller
- Mała księga zamykania sprzedaży – Jeffrey Gitomer
- Sprzedawanie jest sztuką – Artur Dłubak
- Sprzedaż albo śmierć!? – Marcin Przybyłek
- Kocia sprzedaż – Arkadiusz Bednarski
- Skuteczna sprzedaż – Maciej Sasin
- Proaktywny telemarketing – Paweł Walczak
- Wędrówki z Gandalfem: Sprzedaż – Robert Kozak
- Sprzedażowe nawyki – Paweł Muzyczyszyn
- Mistrzowski zespół sprzedaży – Arkadiusz Bednarski
- Mistrzowie sprzedaży – Jak oni to robią? – Michael Bosworth, Ben Zoldan
- Jedyny podręcznik sprzedaży, jakiego potrzebujesz – Anthony Iannarino
- Zakazany dekalog: 10 grzechów głównych telemarketera – Monika Iwaniec
- Hipnotyczny telemarketing – Dariusz Skraskowski
- Sekrety psychologii sprzedawania – Elżbieta Pawłowska
- Mistrz sprzedaży w czasach kryzysu – Arkadiusz Bednarski
- Sprzedaż bez sprzedawania – Paweł Fortuna
- Sprzedawaj jak Serhant – Ryan Serhant
- Sprzedaż usług – Ulf Rader
- Umawianie spotkań – Katarzyna Książkiewicz, Łukasz Jasiński
- Jak unikać 10 błędów, które popełniają handlowcy – Todd M. Duncan
- Sales Gate – Barbara Piasek
- Zawód: handlowiec – Andrzej Niemczyk, Mariusz Kędzierski
- Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet – Josiane Chriqui Feigon
- Mózg na zakupach – Dr A.K. Pradeep
- Nie nauczysz dziecka jazdy na rowerze podczas prelekcji – David H. Sandler
- Biblia handlowca – Jeffrey Gitomer
- Biblia sprzedaży – Arkadiusz Bednarski
- Zasady Sandlera – David Mattson
- Dobry dokument ofertowy, który sprzedaje – Szymon Lach
- Sztuka zarządzania sprzedażą – Robert A. Simpkins
- Mistrz sprzedaży – Arkadiusz Bednarski
- Sprzedaż. Jak sprzedać (prawie) wszystko (prawie) każdemu – Fredrik Eklund, Bruce Littlefield
- Psychologia sprzedaży – Brian Tracy
- Nieograniczony sukces w sprzedaży – Brian Tracy, Michael Tracy
- Sprzedaż metodą SPIN – Neil Rackham
- Techniki sprzedaży o sztuce sprzedawania – Lennart Rosell
- Marketing 4.0 – Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan
- Genialny sprzedawca – Tony Buzan, Richard Israel
- Sprzedawaj jak Challenger – Matthew Dixon, Brent Adamson
- Skuteczna sprzedaż – Maciej Sasin
- Sprzedaż przez zaufanie – Todd M. Duncan
- Fanatyczne poszukiwania klientów – Jeb Blount
- Odkryj się – Patrick Lencioni
- Nie sprzedawaj! #pozwólkupić – Wojciech Woźniczka
- Arcy mistrz sprzedaży – Arkadiusz Bednarski
- Sell or Be Sold – Grant Cardone
- Każdemu sprzedasz wszystko co zechcesz – Joe Girard, Stanley H. Brown
- Nikt nas nie uczy jak sprzedawać – Marcin Hartman
- Rozmowy z mistrzem sprzedaży – Arkadiusz Bednarski
- Pozyskaj klientów premium – Justyna Fabijańczyk
- Skuteczne techniki idealnego sprzedawcy – Mike Kaplan
- Jak unikać 10 błędów które popełniają handlowcy – Todd M. Duncan
- O sprzedawaniu – Mark H. McCormack
- 140 sekretów mistrza sprzedaży – Arkadiusz Bednarski
- Jak być dobrym sprzedawcą – Daniel H. Pink
- Skuteczna sprzedaż, czyli techniki najlepszych handlowców – Jeremy Cassell, Tom Bird
- Jak sprzedawać skutecznie – Robert Kiyosaki
- Jak być dobrym sprzedawcą- Daniel H. Pink
- Sell or be sold- Grant Cardone
- Handlowanie to gra- Jerzy Gut, Wojciech Haman
- Ja kupiec, ja sprzedawca- Marek Ochmański, Wojciech Polan
- Hipnotyczna prezentacja- Andrzej Batko
- Efektywna Sprzedaż (151 błyskotliwych rozwiązań)- Linda Sparks
- Psychologia sprzedaży- Mateusz Grzesiak
- Psy sprzedaży- Blair Singer
- Skuteczna sprzedaż- Jeremy Cassell, Tom Bird
- Kamil Buliński- Sprzedaż bez mitów
- Tomasz sędzimir- Psychologia w sprzedaży
- Kevin Hogan, William Horton- Sprzedawanie samego siebie, nowa psychologia handlowania
Pewnie gdybym się zastanowił jakąś książkę pominąłem. Dodatkowo jeśli przeczytam jakąś nową ksiażkę będę uzupełniał ten ranking o nią. Zależało mi aby był to najbardziej kompleksowy ranking jeśli chodzi o książki sprzedażowe. Nie przeczytałem jeszcze żadnej pozycji, którą napisał Zig Ziglar. Dlaczego? Jakoś pominąłem na razie jego pozycje, bo wszystkie które mam (mam 3 są zbyt długie).
Aktualizacja rankingu 2 lipca 2025, ponieważ doszła kolejna 85 pozycja
WAŻNA UWAGA!
Ten ranking nie zawiera MOICH KSIĄŻEK! Choć oceny moich pozycji są jednymi z najwyższych (o ile nie najwyższymi w serwisie lubimyczytać), to nie mnie oceniać własne pozycje, a czytelnikom dziękuję za uznanie i ogromne wyróżnienie <3
Wszystkie moje książki sprawdzisz tutaj.
* stan ocen moich książek 24 luty 2025.
Ranking- jakie elementy oceniam?
Jeśli chodzi o mój ranking, to pod uwagę biorę następujące elementy:
- Użyteczność– książki specjalistyczne powinny być przede wszystkim praktyczne, dlatego kluczowym dla mnie wyznacznikiem jest to, co wyniesie czytelnik, czytając daną książkę;
- Dostosowanie do Polskich realiów– sporo książek, które przeczytałem, nie do końca odpowiada realiom Polskiego rynku sprzedaży, gdyż da się z nich wyczuć charakterystyczny American dream i jest to dla mnie bardzo ważny czynnik;
- Kompleksowość– niektóre z książek dedykowane są poszczególnym kanałom sprzedaży lub określonym rynkom. W moim rankingu najlepiej oceniam książki, które może zastosować każdy czytelnik.
- Jak napisana jest ta książka– jako czytelnik szczególną uwagę zwracam na to, czy książka nie jest zwyczajnie naciągana na tekst. Czytałem w życiu wiele książek, które gdyby nie opisy „drzewek i domków” mogłyby być o połowę krótsze. Nie ilość, a jakość tekstu dla mnie jest wyznacznikiem. W taki właśnie sposób pisałem własne książki o sprzedaży, co zostało bardzo docenione przez czytelników.
Oczywiście bierzmy pod uwagę, że ranking, to moja subiektywna ocena. Dla mnie najważniejsza jest ich użyteczność i bezpośrednie przełożenie na wynik. Niemniej jednak uważam, że podane przeze mnie książki pomogą każdemu sprzedawcy stać się wybitnym sprzedawcą jeśli je przeczyta i wdroży w praktykę. Co ciekawe wszystkie pozycje przeczytałem fizycznie. Jakoś audiobook w zakresie rozwoju osobistego mnie nie przekonuje. Zdecydowanie bardziej wolę ksiązki fizyczne, mogę w nich kreślić 🙂
Książki o sprzedaży TOP 10
Pozornie może się wydawać, że w zakresie wiedzy o sprzedaży napisano już wszystko, jednak samo prowadzenie sprzedaży, strategie sprzedaży, konkretne techniki mogą zamienić zwykłych handlowców w mistrzów sprzedaży. Dlatego książki o technikach sprzedaży zawsze się przydaje i może znaczaco poprawić Twój efekt biznesowy.
W tym miejscu pragnę jeszcze raz podkreślić, że książki , które oceniam najwyżej, są moją subiektywną oceną, której klucz podałem powyżej. Uważam, że 10 pierwszych pozycji powinien przeczytać każdy handlowiec, a nauka płynąca z nich pomoże lepoej wpływać na decyzje zakupowe, w końcu prawdziwy ekspert nieustannie się rozwija. Pragnę jeszcze podkreślić, że ciężko dla niektórych pozycji było przydzielić miejsce w rankingu, ponieważ wymienione lektury są niesamowicie wartościowe. Dodatkowo do rankingu dokładam jeszcze 4 bardzo dobre pozycje, które również warto przeczytać, ponieważ niosą określoną wartośći również warto je poznać.
Choć wydaje się z Można powiedzieć, że zbiór 14 pozycji powinien być obowiązkowy w każdym dziale sprzedaży.
Każdą z pozycji w rankingu opiszę w 2-3 zdaniach, dlaczego warto po nią sięgnąć. Jedziemy z rankingiem!
10. Psychologia w sprzedaży- Tomasz Sędzimir
To książka, która doszła do rankingu. Naszpikowana konkretnymi wskazówkami, zawierająca konkretne strategie i masę wskazówek, które znacząco przełożą się na decyzje zakupowe klientów. Autor przyłożył się mocno w niej, aby kompleksowo wyjaśniać każdy tajnik. Jest tutaj masa techink, które nie pojawiają się w żadnej innej pozycji, które przydadzą się w sprzedaży bezpośredniej, telefonicznej, jak i sprzedaży internetowej.
9. Mistrzowie sprzedaży – Jak oni to robią? – Michael Bosworth, Ben Zoldan
Jeśli znasz książkę „Sprzedaż metodą SPIN” (która pojawi się jeszcze w tym rankingu), to tej pozycji nie może zabraknąć w Twojej kolekcji, ponieważ jeden z badaczy jest jej współautorem. Mnie bardzo ujął model budowania dobrych opowieści w sprzedaży i uważam go za mega praktyczny, aby transakcja w ogole mogła dojść do skutku. Dodatkowo autorzy piszą, jak ważna jest akceptacja niedoskonałości w sprzedaży, empatia i umiejętność dobrego słuchania klientów.
8. Techniki sprzedaży o sztuce sprzedawania – Lennart Rosell
Tej książki nie mogło zabraknać jeśli chodzi o pozycje sprzedażowe. Z tak konkretną książką nie spotkałem się wcześniej i była ona inspiracją przy pisaniu moich książek. Znajdziesz w niej kompleksowo całą rozmowę handlową z klientem, wraz z konkretnymi przykładami. Dodatkowo autor zamieścił rozdział dotyczący sprzedazy przez telefon, co jest rzadkością w książkach sprzedażowych.
7. Mistrz sprzedaży – Arkadiusz Bednarski
To książka, do której mam wyjątkowy sentyment. Od niej rozpoczęła się cała przygoda, jeśli chodzi o rozwój w tym zakresie. Była to pierwsza książka, jaką przeczytałem i wyniosłem z niej niesamowicie dużo wartości. O tym, że to bardzo mocna książka niech świadczy fakt, że doczekała się już 5 wydania i jest to bez wątpienia bestseller w Polsce,a chyba już nawet superbestseller. To książka, która kompleksowo nauczy Cię jak pracować z przekonaniami, wyznaczać cele, dlaczego ludzie kupują i jak zaspokajać ich potrzeby i przeprowadzi Cię przez cały proces rozmowy handlowej z klientem. Dodatkowy plus to kolejne książki Arka, które są poniekąd kontynuacją, czyli „Arcymistrz sprzedaży”, „Biblia sprzedaży”, czy „Mistrz sprzedaży w czasach kryzysu”. To kolejne mocne książki autora.
6. Genialny sprzedawca – Tony Buzan, Richard Israel
To moje totalne odkrycie jeśli chodzi o książki sprzedażowe. Format tej książki jest świetny- 100 stron tekstu i 100 stron ćwiczeń, które pomogą Ci zaplanować swoją sprzedaż. W książce pojawia się masa nieoczywistych rzeczy dotyczacych sprzedaży, jak chociażby 12 cech genialnego sprzedawcy, mózg sprzedawcy i klienta, czy model przyjemności i bólu. To kolejny biały kruk w mojej kolekcji.
5. Sprzedaż usług – Ulf Rader
To jedna z tych książek, która najpierw pożyczyłem od znajomego, a później polowałem na używaną, żeby mieć ją w swojej kolekcji. Ulf Rader pokazuje 4 typy sprzedawców usług, 10 czynników, które wpływają na efektywną sprzedaż, dowiesz się, jak pracować z kluczowymi klientami. Bardzo ciekawym wątkiem jest rozdział dotyczący wyceniania swoich usług. Dla mnie książka sztos!
4. Fanatyczne poszukiwania klientów – Jeb Blount
Ciekawostka- jeśli chodzi o książki o sprzedaży- bardzo długo polowałem na tę pozycję, w końcu ją dorwałem i nie zawiodłem się ani trochę! Książka pokazuje, jakim myśleniem charakteryzują się „fanatyczni poszukiwacze klientów”, anatomię spadku sprzedaży, w jaki sposób radzić sobie z odmowami klientów. Autor dostrcza tylko praktyczną wiedzę, oraz pokazuje najlepsze strategie w pozyskaniu klientów.
3. Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet – Josiane Chriqui Feigon
Publikując mój ranking nie mogę nie zamieścić tej książki wysoko. Książka w świetny sposób pokazuje, jak prowadzić rozmowy sprzedazowe przez telefon, jak radzić sobie z sekretarkami i innymi „bezami”, pokazuje, jak lepiej słuchać naszych klientów, oraz świetnie pokazuje, jak ważny jest czas i odpowiednie nim zarządzanie w sprzedaży. Dodatkowo jest to jedna z niewielu pozycji, która opisuje proces sprzedaży. Zawarto w niej masę praktycznych przykładach. Książka znacząco wykracza poza tradycyjne metody sprzedaży.
2. Sprzedaż metodą SPIN – Neil Rackham
Fanatycy modelu sprzedaży SPIN, pewnie będą nieco urażeni za 2 pozycję, jednak Ci, którzy mnie znają wiedzą do którego modelu mi zdecydowanie bliżej. Zarówno Sprzedaż metodą spin, jak i Sprzedawaj, jak challenger, to bardzo dobre książki o sprzedaży, a moim zdaniem- najlepsze! Jest to jedna z nielicznych pozycji, która bazuje na rzetelnych badaniach, które przeprowadzili autorzy, a następnie na ich podstawie stworzyli model sprzedaży SPIN, który jets wiodącym modelem jeśli chodzi o badanie potrzeb klienta. Książka przeprowadzi Cię, przez cały model, który jest akronimem pytań: Sytuacyjnych, problemowych, implikacyjnych i naprowadzających. Znajomość i umiejętność wykorzystania tych pytań jest niesamowicie skutecznym narzędziem w ręku sprzedawcy, dlatego warto je znać i stosować w swoich rozmowach z klientami. Jeśli chodzi o metody sprzedaży SPIN bez wątpienia jest jedną z wiodących metod.
1. Sprzedawaj jak Challenger – Matthew Dixon, Brent Adamson
Po prostu nie było możliwości żeby ta książka nie zajęła 1 miejsca w moim rankingu, ponieważ to mój faworyt, jeśli chodzi o książki na temat sprzedaży. Książka sprzedawaj jak challenger pokazuje metody najlepszych handlowców świata, którzy wykorzystują model 3T (po Polsku EDP- edukuj, dostosuj, prowadź) w swojej pracy z klientami. Dowiesz się podczas czytania tek książki, jak ważna jest komercyjna edukacja naszych klientów, jakie mamy 5 profili sprzedawców, które są dla mnie największym przełomem w literaturze tego gatunku. Dodatkowym plusem tej książki jest również rozdział dotyczący zarządzania sprzedażą, który w idealny sposób pokazuje, jak robić to skutecznie. Jestem wielkim fanem modelu challenger, stąd pozycja numer 1 w moim rankingu.
Jeśli chcesz otrzymywać więcej materiałów, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż- kliknij tutaj.
Klikając w ten link zapiszesz się do mojego newslettera gdzie co tydzień wysyłam materiały wideo, audio i artykuły, jakie wyprodukowałem w danym tygodniu, które pomogą Ci zwiekszać sprzedaż.
4 dodatkowe mocne książki handlowe
Dodatkowo listę obowiązkowych lektur chcę uzupełnić o 4 wartościowe książki, dla których zabrakło miejsca w rankingu, a uważam je za wartościowe jeśli ważne jest dla Ciebie zwiększenie sprzedaży.
Handlowanie to gra- Jerzy Gut, Wojciech Haman
To kolejna z książek o sprzedaży, do której mam wyjątkowy sentyment. Autorzy przyrównują sprzedaż do gry, co jest bardzo trafną metaforą i pokazują na bazie praktycznych przykładów, jak skutecznie w te grę grać.
Zasady Sandlera – David Mattson
Bardzo lubię tę książkę, ponieważ pokazuje ona proste, ale niesamowicie prawdziwe i skuteczne zasady sprzedaży. Każda z zasad ma praktyczne odzwierciedlenie i stosowanie ich niesamowicie pomoże Ci na każdym etapie sprzedaży. Świetnie autorzy porównują handel do gry, co sprawia, że świetnie się tę pozycję czyta, a dodatkowo pomimo upływu czasu wiedza się nie zdezaktualizowała.
Szymon Lach- Dobry dokument ofertowy, który sprzedaje
Warto sięgnąć po te książkę, aby nauczyć się robić porządne oferty, które sprzedają. Jest to obecnie najbogatsze źródłow wiedzy o tworzeniu ofert i znajdziesz tam przetestowane, sprawdzone strategie tworzenia ich. Dowiesz się również, jak tworzyć treści, które w nich zamieszczasz, oraz co chce wiedzieć klient, w czym pomoże Ci m.in. autorska metoda Szymona DOD, która bardzo mi się podoba. To potrzebna książka na rynku, ponieważ uczy, jak unikać dziadostwa, które jest bardzo powszechne. Dodatkowo to książka o jednej, wąskiej tematyce, czyli tworzeniu ofert, dlatego bardzo ją polecam.
Sprzedaż bez sprzedawania – Paweł Fortuna
Książka spadła w rankingu, ponieważ wypchnęła ją Psychologia w sprzedaży, ale dla mnie jest to jedna z fajniejszych, polskich książek w tym zakresie. Sprzedaż bez sprzedawania jest wyjątkową książką, ponieważ zdecydowanie nie jest to pozycja z cyklu „jak sprzedać wszystko i każdemu”. To pozycja, którą mogę nazwać „uzupełniającą” i raczej dla doświadczonych sprzedawców. Dowiesz się z niej, czym jest biała perswazja, jak prowadzić narrację perswazyjną, w jaki sposób zdefiniować swoje USP i ESP, a całość podparta wieloma przykładami z życia autora.
Czy to wszystkie książki dla sprzedawców?
Ważna dygresja- nie mylmy hasła książki o sprzedaży z hasłem książki dla sprzedawców. Za tydzień zamieszczę ranking 10 książek dla sprzedawców, gdzie część pozycji nie będzie stricte książkami sprzedażowymi, ale jakie to pozycje dowiesz się za tydzień, ponieważ znajdziesz książki, które rekomenduję sprzedawcom. Każdy dyrektor, sprzedawca, czy każda inna osoba chcąca rozwijać się w dziedzinie sprzedaży powinna sięgać po wartościowe książki. Jest to najlepszy sposób, aby odnieść sukces w tym wymagającym zawodzie.
Jakie są Twoje ulubione książki o sprzedaży? Jakiej pozycji zabrakło w moim zestawieniu?
Do zobaczenia za tydzień!
P.
DOBRA ROBOTA!
Dzięki 🙂