fbpx
Przejdź do treści

Checklista sprzedawcy

checklista sprzedawcy

Tym, co odróżnia najlepszych sprzedawców od przeciętnych, to między innymi dobre gospodarowanie swoim czasem. Najlepsi sprzedawcy zawsze wiedzą, co i w jakiej kolejności robić. Codzienna checklista sprzedawcy, może pomóc w dużo większej efektywności i dziś pokażę Ci, co powinna ona zawierać.

Checklista to prosta lista zadań, które masz do wykonania w danym dniu. Może być ona ułożona chronologicznie względem ważności i pilności zadań, ale może również mieć wypisane wszystkie zadania bez podziału na ich kolejność. Checklista sprzedawcy powinna zawierać wszystkie działania, które do podjęcia masz danego dnia i po wykonaniu każdego z nich odhaczasz lub wykreślasz je z listy. Dobrze przygotowana checklista sprzedawcy to bardzo skuteczna metoda na dobre zarządzanie czasem i zwiększenie efektywności swojej pracy.

Często wspominam, że w swojej pracy każdy sprzedawca ma tylko dwa narzędzia: czas i głowę. To, jak wykorzystujemy oba te narzędzia, determinuje nasze wyniki sprzedażowe. M.in. jak perfekcyjnie wykorzystywać oba te narzędzia pisałem w mojej nowej książce, którą znajdziesz tutaj.

Co daje checklista sprzedawcy?

Jak wspomniałem we wstępie dobrze ułożona checklista powinna zawierać wszystkie aktywności, które masz danego dnia do podjęcia. Dobrze przygotowana sprawia, że żadne z Twoich zadań nie zostaje pominięte, co jest niesamowicie ważne, aby budować swoją wiarygodność sprzedawcy w oczach klienta. Dla przykładu dzięki niej nie zapomnisz nigdy o telefonach, jakie masz wykonać do klientów, lub ofertach, jakie powinieneś wysłać.

Checklista sprzedawcy, co powinno się na niej znaleźć + BONUS

Teraz skupmy się na elementach, jakie może zawierać checklista sprzedawcy. Wszystkie jej elementy powinny być rozbite na poszczególne zadania i klientów.

Wyczyść skrzynkę mailową

To pierwsze zadanie, od którego najlepiej jest rozpocząć dzień. Wyczyszczenie skrzynki mailowej da Ci poczucie wykonania zadania od samego rana i spowoduje, że nie będziesz mieć zaległości przez resztę dnia.

Ważne maile do

Tutaj wypisz wszystkie ważne maile, które masz do przesłania tego dnia.

Wyślij umowy/ zamówienia do:

Checklista powinna zawierać również umowy/ zamówienia, które masz do wysłania danego dnia, aby o nich nie zapomnieć 🙂

Followupy do klientów

Teraz wypisujesz wszystkich klientów, do których masz wykonać followup. W końcu po coś się na niego umawiasz 🙂 Każdego klienta, wypisz z osobna, a jeśli umawiałeś się na konkretne godziny, dopisz je z boku.

Nowe zapytania

Jeśli wyczyściłeś skrzynkę z samego rana, prawdopodobnie masz na niej też nowe zapytania. Nowe zapytania mogą również pochodzić z innych kanałów prospectingowych np. mediów społecznościowych, telefonów przychodzących itd. Zapisz sobie wszystkich klientów, z którymi powinieneś się skontaktować.

Jeśli chcesz robić lepszy prospecting, tutaj masz wpis, jak to robić.

Spotkania 

Kolejna pozycja, jaką może zawierać checklista sprzedawcy, to spotkania do odbycia. Wpisz tutaj zarówno spotkania wewnętrzne np. zebrania, jak i spotkania zewnętrzne np. spotkania z klientami.

Przygotuj oferty

Teraz wynotuj sobie wszystkie oferty, które masz do przygotowania i wysłania tego dnia.

Przygotuj post w mediach społecznościowych

Jeśli aktywnie działasz w mediach społecznościowych checklista sprzedawcy powinna zawierać przypomnienie o przygotowaniu posta, lub serii postów na kolejne dni.

Wstaw post

Przygotować to jedno, ale wstawić to drugie, dobrze rozdzielić obie te czynności.

Inne zadania (wpisz jakie)

I teraz bardzo ważne z punktu widzenia naszej głowy. Głowa lubi proaktywność, dlatego każde zadanie skrupulatnie wpisuj na listę. Ja mam taką praktykę, że każde zadanie, nawet takie, które zrobiłem w tym momencie, a było ono nie zaplanowane, dopisuje do listy. W ten sposób na koniec każdego dnia mogę rozliczyć swoją efektywność.

BONUS- gotowa checklista sprzedawcy

Po co robić coś, co ktoś zrobił już za mnie? Przygotowałem dla Ciebie użyteczny dokument google docs, gdzie po kliknięciu entera tworzy Ci kolejny kwadracik i możesz dopisywać kolejne zadanie z danej kategorii np. kolejnego klienta do obdzwonienia. Bardzo ważne- proszę, pobierz ten dokument, a nie grzeb w otwartym, ponieważ namieszasz w nim 🙂 Stawiam na użyteczność nie estetykę w tym wypadku, dlatego daję Ci gotowca, którego możesz przygotować sobie na każdy dzień lub wdrożyć do swojego zespołu 🙂 Gotowa checklista tutaj.

Checklista sprzedawcy, to może Ci się przydać

Jestem wielkim fanem narzędzi i np. CRM sam może wymuszać na nas pewne aktywności. Sam używam CRM livespace, ponieważ niesamowicie ułatwia on pracę i zarządzanie klientami. Dodatkowo posiada wbudowaną funkcję, gdzie tworzy się checklista sprzedawcy na każdym etapie procesu sprzedaży, co wymusza, podjecie konkretnych działań, a managerów odciąża od konieczności kontroli tych kroków. Poniżej screan, jak może to wyglądać (w pełni do dostosowania z poziomu administratora).

Livespace screan

Jeśli chcesz skorzystać z 30-dniowego okresu próbnego (standardowo jest to 14 dni), to mam dla Ciebie specjalny link, który wydłuży Ci DARMOWY OKRES TESTOWY. Kliknij ten link– podziękujesz później 🙂

Dodatkowym narzędziem pozostają klasyczne notatniki, dokumenty google, word itd. Jestem za tym, aby każdy sprzedawca pamiętał o tym, że checklista sprzedawcy, to skuteczne narzędzie dobrego zarządzania czasem.

Podsumowanie

Czy checklista sprzedawcy jest niezbędna? Pewnie nie, ale jeśli chcesz zwiększyć swoją efektywność, to zdecydowanie ona Ci w tym pomoże. Sam każdego dnia mam przygotowaną swoją listę zadań i każdego dnia dbam o to, aby wszystkie zadania były wyczyszczone na mojej liście 🙂

Co jeszcze powinna zawierać checklista sprzedawcy? Daj znać w komentarzu 🙂

Do zobaczenia za tydzień!
P.

Zainspirował Cię ten post? Podziel się nim ze znajomymi!

Facebook
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Trener Sprzedaży - Patryk Jasiński

Patryk Jasiński

Ze sprzedażą związany jestem, od początku swojej kariery zawodowej. Co ważne, w pierwszej kolejności jestem praktykiem sprzedaży,a dopiero później trenerem sprzedaży i konsultantem biznesowym.

Mówią, że ze mnie wulkan pozytywnej energii, charyzmatyczny, bardzo skuteczny. Dla mnie nie ma rzeczy „niesprzedawalnych”, czasem musimy poszukać innego sposobu.

Moje motto to ”Sprzedaż to najważniejsza umiejętność XXI wieku”.