fbpx
Przejdź do treści

Lejek sprzedaży przykłady

Lejek sprzedaży przykłady

Tworzenie dobrych lejków jest fundamentem skutecznej sprzedaży, bez znaczenia, co sprzedajesz. Oczywiście będą one różnić się znacznie lub mniej od siebie w zależności od tego, co sprzedajesz. Jeśli chodzi o lejek sprzedaży przykłady, można mnożyć i dziś pokażę wam dwa, abyście mogli skonstruować swoje lejki 🙂

We wpisie tydzień temu wyjaśniałem tajniki i konstrukcję lejków sprzedaży (wpis nadrobisz tutaj). Obiecałem w nim również, że w tym tygodniu opublikuję wpis lejek sprzedaży przykłady jego zastosowania. Przejdźmy zatem do dwóch przykładowych lejków wraz z objaśnieniem poszczególnych etapów.

Lejek sprzedaży przykłady

Dla przypomnienia- lejek sprzedaż, to element komplementarny z naszym procesem sprzedaży, który przeprowadza naszego klienta przez poszczególne etapy i najczęściej przedstawiany jest w formie wizualnej.

Mój lejek

Najprościej będzie jeśli we wpisie lejek sprzedaży przykłady pokażę Ci to na swoim przykładzie wraz z objaśnieniem.

  • Zapytanie wpłynęło – tutaj umieszczam klientów, których pozytywnie zakwalifikuje. Dodatkowo wrzucam wszystkie niezbędne informacje, które gromadzę o klientach, jakie mam dostępne na tym etapie;
  • Skontaktowano się (1 kontakt) – w tym etapie znajdują się klienci, których obdzwaniam. Zbieram skrupulatnie dodatkowe informacje, takie jak np. źródło zapytania (żeby mierzyć, które działają najlepiej), który rodzaj usługi preferuje klient i notuje wszystkie potrzebne do przygotowania oferty;
  • Przygotowanie oferty – etap, gdzie przygotowuję ofertę;
  • Wysłanie oferty – celowo rozdzielony od przygotowania oferty, żeby nie zapomnieć 😉 Wysyłam ofertę i planuję kolejne działanie;
  • Drugi kontakt – na tym etapie lejka sprzedaży mam klientów, do których dzwonię drugi (i kolejny raz) aż do jasnej deklaracji.
  • Pozwalam kupić – jeśli chodzi o lejek sprzedaży przykłady polecam posiadać ten etap. W nim zamieszczam klientów, do których wykonałem followup 3 razy, ale nie mam żadnej informacji. Nie będę do nich więcej dzwonił, żeby nie być namolnym, ale nie wyrzucam ich też z lejka sprzedaży. Tutaj wykonuję raz na jakiś czas działania masowe mające na celu wyczyszczenie lejka;
  • Wygrany/ przegrany – kupił lub nie. Jeśli nie kupił, często zbieram powody odmowy;
  • Obsługa posprzedażowa – tutaj mój lejek sprzedaży przykłady gromadzi klientów, którzy kupili ode mnie i zaraz będzie na nich realizowana usługa. Dodatkowo mogę w nim zaplanować kolejne działanie, ale wówczas klient trafia już do odrębnego lejka (znacznie krótszego), bo już mnie zna i mi ufa.

Jeśli chcesz zdobyć więcej wiedzy jeśli chodzi o lejek sprzedaży przykłady lejków i ułożyć procesy sprzedaży, które każdego dnia generują wysoką sprzedaż, koniecznie zajrzyj do tej książki.

Prosty lejek sprzedaży

Są firmy, które prowadzą dość prostą sprzedaż niewymagającą wielu etapów, wówczas ich lejek sprzedaży przykłady bywają bardzo proste i mogą wyglądać tak:

  • Zapytanie wpłynęło – jak wcześniej tutaj tylko zapytanie wpływa do firmy;
  • Kontakt z klientem – etap kontaktu z klientem. W przypadku prostej sprzedaży może to być tylko jeden telefon;
  • Wygrany/ przegrany – klasycznie, klient kupił, lub nie;
  • Kontakt w późniejszym terminie – ten etap zarezerwowany jest dla klientów, którzy przekładają decyzję o zakupie i kontaktujemy się z nimi później.

Oczywiście mówimy tutaj o sytuacji, gdzie lejek sprzedaży przykłady odzwierciedlają prostą sprzedaż, najczęściej w trybie transakcyjnym (abonamenty komórkowe, internet, prąd, pakiety medyczne itd.).

Inne etapy lejka sprzedaży

Jak wspominałem, lejek sprzedaży może mieć inne etapy, które w dużej mierze zależą od tego co sprzedajesz. Dla przykładu dodatkowymi etapami mogą być:

  • Kwalifikacja leada – gdy generujesz sporo zapytań, ale musisz je selekcjonować;
  • Umówienie spotkania – kiedy Twoja sprzedaż opiera się na spotkaniach handlowych;
  • Negocjacje – ten etap mają firmy, które sprzedają wyższe kontrakty, które wielokrotnie wymagają negocjowania warunków.

I wiele innych. Wspomniałem już o tym, że lejek sprzedaży przykłady i etapy mocno będą zależeć od tego, co i komu sprzedajesz. Dodatkowo możesz w firmie mieć kilka lejków, które dedykowane są do różnych grup klientów lub grup produktowych.

Pamiętaj o CRMie

Już słynne stało się moje zdanie, że w dzisiejszych czasach CRM nie jest zadaniem dla chętnych, a obowiązkiem. CRM pomaga porządkować dane, wyznaczać działania, gromadzić klientów w jednym miejscu i panować nad chaosem. Na rynku jest pierdyliard CRMów, są lepsze i gorsze. Ostatnio moim odkryciem jest Sales Wizard, który nie dość, że jest intuicyjny, to darmowy (dopiero dodatkowe funkcje powodują przejście na wersję płatną). Łap link do darmowego konta- podziękujesz mi później 🙂 darmowe konto CRM

Lejek sprzedaży przykłady, przykładami, ale czy muszę go mieć?

Oczywiście, że nie musisz- musi, to na rusi… Jednak jeśli go nie masz, to sporo tracisz… Dobrze ułożony, pomaga Ci skutecznie zarządzać swoją sprzedażą, prognozować i mierzyć ją. Wykonaj tę pracę raz i ułóż swój lejek, a następnie pracuj nad jego udoskonaleniem co jakiś czas.

Co dodasz jeśli chodzi o lejek sprzedaży przykłady? Może podzielisz się swoim?

Do zobaczenia za tydzień.
P.

Zainspirował Cię ten post? Podziel się nim ze znajomymi!

Facebook
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Trener Sprzedaży - Patryk Jasiński

Patryk Jasiński

Ze sprzedażą związany jestem, od początku swojej kariery zawodowej. Co ważne, w pierwszej kolejności jestem praktykiem sprzedaży,a dopiero później trenerem sprzedaży i konsultantem biznesowym.

Mówią, że ze mnie wulkan pozytywnej energii, charyzmatyczny, bardzo skuteczny. Dla mnie nie ma rzeczy „niesprzedawalnych”, czasem musimy poszukać innego sposobu.

Moje motto to ”Sprzedaż to najważniejsza umiejętność XXI wieku”.