Przygotowanie do rozmowy z klientem

Przygotowanie do rozmowy z klientem

Przygotowanie do rozmowy z klientem to bardzo istotny aspekt doradczej sprzedaży. Abraham Lincoln powiedział kiedyś „daj mi osiem godzin na ścięcie drzewa, a pierwsze cztery, spędzę na ostrzeniu siekiery”. Bardzo lubię to powiedzenie, ponieważ pokazuje ono, jak ważnym elementem rozmowy sprzedażowej, jest odpowiednie przygotowanie do niej, dziś skupimy się, jak odpowiednio przygotować się do rozmowy z klientem.

Przygotowanie do rozmowy z klientem to fundament doradczej sprzedaży!

Jeśli chcesz praktykować doradczą sprzedaż, to twoim obowiązkiem jest odpowiednie przygotowanie się do rozmowy z klientem. Wyjątkiem będzie tutaj praca w call center i korzystanie z dedykowanych programów (dialerów), które wybierają połączenie za nas, ale i w tym wypadku można nieco się przygotować (na różne warianty). Brak odpowiedniego przygotowania rozmowy z klientem to jeden z największych błędów sprzedawców. Zatem, jak robić to prawidłowo?

Przygotowanie do rozmowy z klientem produktowe:

Na tym etapie, musisz rozpocząć od zadania sobie pytania, jak moje rozwiązanie pomoże temu klientowi? Oczywiście, w tym momencie przyda Ci się również dobrze sprofilowany awatar klienta, o którym mówiłem tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=4jEFJiNxhlY

Kiedy masz już to za sobą, możesz skorzystać z następujących miejsc, aby odpowiednio się przygotować:

1. Strona www klienta.

Każda firma posiada stronę internetową. Jedna strona jest typową wizytówką, inna może być sklepem, a jeszcze inna nieładem artystycznym J Wejdź na stronę www, sprawdź co nowego, być może napisali jakiś artykuł na blogu, a może otworzyli nową placówkę? Warto rozpoczynać od tego rozmowę z klientem, aby zdobywać jego sympatię i pokazywać nasze profesjonalne przygotowanie do rozmowy.

2. Sprawdź jego media społecznościowe.

Firmy dziś chcą, czy nie chcą, muszą prowadzić media społecznościowe. W mediach społecznościowych możesz znaleźć wiele przydatnych informacji, które mogą posłużyć ci, jako odpowiednie rozpoczęcie rozmowy.

3. Jeśli to konkretna osoba, obowiązkowo, sprawdź jej konto na LinkedIn.

Konto na LinkedIn, możesz sprawdzić też, jeśli nie znasz konkretnej osoby. Zalecam zawsze wpisać w wyszukiwarkę LinkedIn nazwę firmy i zobaczyć, jakich ludzi z danej organizacji Ci pokaże. Jeśli znajdziesz konkretną osobę, możesz odwołać się do jakiś ciekawych artykułów/ publikacji danej osoby- zyskasz punkcik sympatii 🙂

Jeśli chcesz rozwijać swoją sprzedaż, ponoć warto, żebyś obserwował tego gościa: https://www.linkedin.com/in/patryk-jasinski/

4. Jeśli to Ciepły lead, sprawdź, jak brzmiało jego zapytanie

To zadziwiające, jak różne mogą być zapytania naszych klientów. Niejednokrotnie spotkałem się, że klient na reklamę „czy chcesz dowiedzieć się więcej” odsyłał magiczne „tak”. Jeśli zapytanie ma konkretną treść, przygotuj się na jej podstawie do rozmowy.

Przygotowanie do rozmowy z klientem- Mental is King! Pamiętaj o tym.

Od zawsze jestem wyznawcą zasady, że sprzedaż zaczyna i kończy się w głowie. Jeśli Twój produkt/ usługa jest twoim zdaniem niesprzedawalny- niestety, ale sam będziesz sabotować swoją sprzedaż.

Przygotowanie do rozmowy z klientem, nic Ci nie da, jeśli masz gorszy nastrój.

Złe nastawienie zabije twoją sprzedaż, zanim jeszcze rozpoczniesz rozmowę z klientem. W moich biurach panuje zasada, że jeśli kilka rozmów z rzędu zakończy się nieprzyjemnie, odstaw telefon, przyjdź- znajdę Ci inną robotę. Nie ma sensu dzwonić do klienta, jeśli masz przepalić „leada”. Zatem, jeśli kilka rozmów skończy się nieprzyjemnie, odstaw na chwilę telefon, zresetuj głowę ulubioną muzyką. Kiedy wróci Ci lepszy nastrój do dzieła! 🙂

Przygotowanie do rozmowy z klientem- określ jasno cel kontaktu.

Drugim elementem przygotowania mentalnego, jest jasno sprecyzowany cel. Musisz jasno określić, co chcesz osiągnąć w trakcie tej rozmowy. Być może twoim celem, jest włączenie cię do listy firm, do których ofertuje klient? A może zależy Ci stricte na sprzedaży? Kolejnym może być umówienie się na spotkanie. WAŻNE, abyś jasno określił, co chcesz osiągnąć tej rozmowie.

Przygotowanie do rozmowy z klientem- uśmiechnij się 🙂

Nie znam dobrego sprzedawcy, który nie jest entuzjastycznie/ optymistycznie nastawiony do klientów. Pamiętaj, że ludzie odwzajemniają sobie uśmiech. Jeśli zadzwoni wesoły sprzedawca, do wesołego klienta, to będzie fajna rozmowa. Jeśli zadzwonisz na wesoło do klienta, który jest ponury, jest szansa, że poprawisz mu dzień. Natomiast, kiedy zadzwoni ponurak do ponuraka, to sory, ale to SALA SAMOBÓJCÓW– innego określenia nie znam, zatem uśmiechnij się ;D

Przygotowanie do rozmowy z klientem- jesteś gotów? Naparzaj!

Przygotowałeś się? Jesteś odpowiednio nastawiony mentalnie? To nie pozostaje nic innego, jak wykonać telefon! Przygotuj solidny hak na uwagę, albo konfuzję i lecisz z tym! O tym, jak rozpoczynać rozmowę z klientem pisałem więcej tu: https://patrykjasinski.pl/nawiazanie-kontaktu-jak-rozpoczynac-rozmowe-sprzedazowa/
Teraz do dzieła, łap najcięższe urządzenie w biurze (telefon) i atakuj 😉

Powodzenia!
Do zobaczenia za tydzień.
P.

Zainspirował Cię ten post? Podziel się nim ze znajomymi!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Zobacz więcej wpisów

Trener Sprzedaży - Patryk Jasiński

Patryk Jasiński

Ze sprzedażą związany jestem od początku swojej kariery zawodowej. Co ważne, w pierwszej kolejności jestem praktykiem sprzedaży,a dopiero później trenerem sprzedaży i konsultantem biznesowym.

Mówią, że ze mnie wulkan pozytywnej energii, charyzmatyczny, bardzo skuteczny. Dla mnie nie ma rzeczy „niesprzedawalnych”, czasem musimy poszukać innego sposobu ;)

Moje motto to ”Sprzedaż to najważniejsza umiejętność XXI wieku”.

Zadzwoń 667 869 462 lub napisz

i sprawdźmy, czy i jak jestem w stanie Ci pomóc.