fbpx
Przejdź do treści

Sprzedaż perswazyjna

Sprzedaż perswazyjna

Czym jest sprzedaż perswazyjna? Czy da się stosować względem klienta techniki perswazji, będąc jednocześnie przy tym szczerym, mając dobre intencje i autentyczność. Dziś przyjrzymy się określeniu sprzedaży perswazyjnej i podsunę kilka wskazówek co robić, aby nasza sprzedaż właśnie taka była.

W ostatnich latach dość popularne stały się określenia „sprzedaż perswazyjna” i „perswazja w sprzedaży”. Czym zatem jest owa sprzedaż? Jaka jest różnica między perswazją a manipulacją w sprzedaży? I co najważniejsze jakie techniki powinna zawierać?

Czym się różni perswazja od manipulacji?

Odwieczne pytanie- Wikipedia opisuje perswazję, jako przekonywanie kogoś do swojej racji zakładając, że przekonanie nie zaszkodzi tej osobie w późniejszym czasie. Wielokrotnie mawia się, że różnica między perswazją a manipulacją jest w intencji. Jeśli stoi za tobą dobra intencja, to mówimy o perswazji, jeśli zła, to o manipulacji. Szczegółowo o różnicach i technikach manipulacji pisałem już w osobnym wpisie- tutaj.

Czym zatem będzie sprzedaż perswazyjna

Sprzedaż perswazyjna będzie niczym innym, jak przekonaniem klienta dzięki sile odpowiednich argumentów z dobrą wolą po stronie sprzedającego. Czyli możemy założyć, że to po prostu sprzedaż 🙂 Bo przecież sprzedaż to nic innego, jak przekonanie klienta do skorzystania z naszej propozycji 🙂 Dlatego w mojej opinii podejmujemy zawód sprzedawcy, aby pomagać klientom, stąd każda sprzedaż, to powinna być sprzedaż perswazyjna.

Sprzedaż perswazyjna- techniki

Teraz skupmy się na tym, jakie techniki będą wpływać na to, że Twoja perswazja w sprzedaży będzie dużo lepsza.

Wszystkie techniki wywierania wpływu

Pionierem w zakresie wywierania wpływu w sprzedaży jest Robert B. Cialdini, a jego książka wywieranie wpływu na ludzi teoria i praktyka, stała się światowym bestsellerem. Ponieważ wszystkie techniki opisywałem już na blogu, nie będę naciągał tutaj tekstu, przypomnę tylko, o jakich technikach mowa:

  • Reguła autorytetu
  • Reguła niedostępności
  • Społeczny dowód słuszności
  • Reguła wzajemności
  • Reguła zaangażowania i konsekwencji
  • Reguła jedności
  • Lubienie i sympatia

Wspomniany wpis, dzięki, któremu opanujesz te techniki, znajdziesz tutaj.

System EDP

System sprzedaży EDP, jest bezpośrednio powiązany z książką i modelem sprzedaży Challenger (książka Sprzedawaj, jak Challenger). System EDP (z angielskiego 3T, teaching, tailoring, taking control), to nic innego, jak Edukuj, dostosuj, prowadź.

  • Edukuj– dziś dla klientów nie ma nic lepszego niż wykwalifikowany, dobrze przekazujący wiedzę sprzedawca. Umiejętność dobrej edukacji klientów (tzw. komercyjnej edukacji), to coś, co wyróżnia najlepszych sprzedawców;
  • Dostosuj– zadaniem sprzedawcy jest również dostosować się do klienta i do skali przedsięwzięcia. Sprzedaż perswazyjna mocno zakłada dostosowanie do odbiorcy, a skala pozwoli Ci odpowiednio kontrolować proces;
  • Kontroluj– ostatni element, to kontrola procesu, zarówno sprzedaży, jak i zakupowego po stronie klienta. Dziś sprzedaż B2B, to zetknięcie się tych dwóch procesów i próba, jak największego zbliżenie ich do siebie.

Język Korzyści

Kolejny element, który powinna zawierać sprzedaż perswazyjna, to dobry język korzyści i operowanie nim. Choć może wydawać się, że na ten temat powiedziano już w ostatnich latach wszystko, to nadal zdecydowana większość sprzedawców zasypuje klienta cechami, zamiast operować korzyściami, jakie klient odniesie dzięki współpracy z nimi. Ze wszystkich technik języka korzyści najbliżej mi do techniki PCK, gdzie mamy:

  • Potrzeba- którą wskazał nam klient;
  • Cecha- produktu/ usługi, która tę potrzebę zaspokaja;
  • Korzyść- jaką dzięki temu odniesie klient

Należy pamiętać, że pomiędzy cechą a korzyścią należy stosować łącznik (implikowany skutek), który łączy je ze sobą, dla przykładu: dzięki czemu, który sprawi, która ułatwi itd. Język korzyści, to również niesamowicie obszerne zagadnienie i często wymaga dedykowanych warsztatów w firmie.

USP i ESP

USP i ESP, to tzw wyróżniki Twojej oferty. USP (z angielskiego, to Unique selling proposition) unikatowa wartość sprzedaży, a ESP to emocjonalna wartość sprzedaży (emotional selling proposition). Dobrze wyartykułowane w rozmowie z klientem pomagają odróżniać naszą firmę od firm i ofert konkurencyjnych.

Techniki komunikacji i aktywne słuchanie

Można, by powiedzieć, że na ten temat powiedziano już również wszystko, a nadal wiele osób ma problemy z dobrym komunikowaniem się, co jest fundamentem doradczej sprzedaży i profesjonalnej obsługi klienta. To bardzo obszerne tematy i w mojej opinii niesamowicie ważne, dlatego poświęciłem im dwa rozdziały w książce, którą masz poniżej ⤵️

UWAGA
Jeśli chcesz skutecznie rozwinąć techniki perswazji i umiejętności rasowego sprzedawcy, skorzystaj z tej książki.

W mojej opinii każda sprzedaż, to sprzedaż perswazyjna- a przynajmniej tak powinno być

Wspominałem to już, ale podkreślę jeszcze raz- każda forma sprzedazy to sprzedaż perswazyjna, ponieważ każde działanie w którym próbujemy kogoś, do czegoś przekonać jest sprzedażą, a sprzedaż to nic innego, jak przekonywanie.

Ten wpis pisałem dlatego, że sprzedaż perswazyjna, to często wpisywane hasło w wyszukiwarkę google i chciałem nazwać te dobrze wyglądającą nazwę 🙂

Zgodzisz się z opinią, że każda sprzedaż to sprzedaż perswzyjna?

Do zobaczenia za tydzień!
P.

Zainspirował Cię ten post? Podziel się nim ze znajomymi!

Facebook
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Trener Sprzedaży - Patryk Jasiński

Patryk Jasiński

Ze sprzedażą związany jestem, od początku swojej kariery zawodowej. Co ważne, w pierwszej kolejności jestem praktykiem sprzedaży,a dopiero później trenerem sprzedaży i konsultantem biznesowym.

Mówią, że ze mnie wulkan pozytywnej energii, charyzmatyczny, bardzo skuteczny. Dla mnie nie ma rzeczy „niesprzedawalnych”, czasem musimy poszukać innego sposobu.

Moje motto to ”Sprzedaż to najważniejsza umiejętność XXI wieku”.