fbpx
Przejdź do treści

Umawianie spotkań- jak robić to skutecznie?

Wiele procesów sprzedaży wymaga spotkań handlowych. Jak umawiać je skutecznie, aby zwiększyć swoją sprzedaż? Radzi trener sprzedaży

Umawianie spotkań, to wielu wypadkach niezbędna część procesu sprzedaży. Dlaczego to takie trudne? Jak to możliwe, że jedni świetnie umawiają spotkania handlowe, a inni nie? W dzisiejszym wpisie skupimy się na tym, co zrobić, żeby umawianie spotkań było skuteczniejsze.

Ten wpis muszę rozpocząć od tego, że nie jestem szczególnym fanem spotkań handlowych. Uważam, że jest masa sytuacji, gdzie zwyczajnie są one nadużywane i niepotrzebne. Nie zmienia to faktu, że są rynki, gdzie umawianie spotkań jest niezbędne, ponieważ bez nich nie może odbyć się proces sprzedaży. Jak zawsze są osoby, którym umówienie spotkania z klientem przychodzi z dużą łatwością, a inni mają z tym sporo problemów. Poniżej moje spostrzeżenia i wskazówki, jak robić to efektywniej.

Umawianie spotkań, kto powinien to robić?

Może wydawać się dziwne pytanie kto powinien odpowiadać za umawianie spotkań, ale zauważyłem trend, że firmy działające procesowo i chcące, jak najlepiej wykorzystywać czas pracowników coraz częściej stawiają na wąską specjalizację i mają osobne stanowisko, dla osoby, która odpowiada tylko za umawianie spotkań. Analogicznie do wyznaczania osobnej osoby, do prospectingu.

O tym, jak układać procesy i kiedy zatrudniać kolejną osobę pisałem tutaj.

W mojej opinii jest to dobre posunięcie, ponieważ taka osoba ma jasno sprecyzowany cel i plany, a sprzedawcy mogą skupić się na samych spotkaniach i przygotowaniu do nich. Oczywiście, jak wspominałem, to rozwiązanie gdy Twój biznes na to stać. Na początkach z założenia raczej sprzedawca sam umawia sobie spotkania. Bez znaczenia, czy umawiasz spotkania, czy umawiasz i sprzedajesz poniżej 5 wskazówek, które Ci w tym pomogą.

Umawianie spotkań z klientem 5 fundamentów

Dobrze określ klienta

Temat można wałkować bez końca, ale mam nadzieję, że dożyję czasów, gdy nie będę o tym musiał ani mówić, ani pisać 🙂 Zanim zaczniesz wykonywać połączenia, aby umówić spotkania handlowe, zdefiniuj, kto w ogóle jest potencjalnym klientem. Potencjalny klient, to ten, który z największym prawdopodobieństwem skorzysta na współpracy z Twoją firmą.

Zdefiniuj jego problemy

Gdy wiesz już, kto jest potencjalnym klientem, łatwiej określić, jakie problemy ma ta persona. Dzwonisz ze swoim rozwiązaniem, które ma dać wartość klientowi lub rozwiązać jakieś konkretne problemy. Przygotuj sobie listę argumentów sprzedażowych, które będziesz mógł zastosować w trakcie rozmowy.

Trzymaj się celu rozmowy

Może zabrzmi to kolokwialnie, ale pamiętaj, aby trzymać się celu rozmowy z klientem. Wielokrotnie widziałem sytuację, gdy z rozmowy, której celem było umówienie spotkania z klientem, robi się rozmowa sprzedażowa. Niby dobrze, aczkolwiek muszą być ku temu sprzyjające warunki, np. twoje produkty można sprzedawać zdalnie. W innych wypadkach nie powinieneś bardzo mocno wkraczać w „technikalia”, a pozostawić to na samą rozmowę z klientem.

Mocne wejście

Coraz trudniej o uwagę naszych klientów, dlatego dziś najważniejsze jest dobre wejście do rozmowy. Dobre wejście to takie, które nie będzie akwizycyjne i będzie istotne z punktu widzenia Twojej grupy docelowej. Opisywałem już na blogu techniki: haka na uwagę, konfuzji, czy luki informacyjnej, więc warto wrócić do tych wpisów. Dobrze opierać swój początek na czymś istotnym z punktu widzenia klienta, a pamiętajmy, że ludzie szukają odpowiedzi na dwa pytania:

  • Jak coś zrobić- np. jak zwiększyć efektywność, jak ułatwić, jak przyspieszyć;
  • Dlaczego warto coś zrobić- np.: dlaczego warto zmodernizować, dlaczego warto mieć dostawcę w zapasie itd.

Opanuj rozmowy z Paniami sekretarkami

Podkreślam raz jeszcze- sekretarek nie pokonujemy! Sekretarka ma swoją rolę, dlatego dobrze musisz opanować rozmowy z nimi. Sekretarka chętniej Cię przełączy dalej, gdy:

  • Uszanujesz jej stanowisko;
  • Będziesz konkretny;
  • Poprosisz ją o pomoc;
  • Dasz jej przyzwolenie, żeby powiedziała, Ci nie;

O rozmowach z sekretarkami pisałem obszernie tutaj.

BONUS- nie pokazuj pustego kalendarza

Od dłuższego czasu uczę, żeby nie pokazywać w desperacki sposób swojego kalendarza. O co mi chodzi? Kiedy sprzedawca sam pyta „kiedy ma Pan czas na spotkanie” jednocześnie sugerując np. cały przyszły tydzień wolny w kalendarzu. Klient może odebrać to, jako desperację. Zalecam, aby w tej sytuacji zrobić następujący manewr (nawet, gdy masz wolny cały tydzień) powiedz lepiej „mam wolną środę o 11.00 i czwartek o 13.00, który termin będzie dogodniejszy?” W ten sposób klient może zinterpretować popyt na Twoje produkty/ usługi i zadziałać może reguła niedostępności.

Kiedy nie warto umawiać się na spotkania handlowe?

Są sytuacje, gdy sprzedaż nie wymaga spotkań handlowych, a sprzedawcy dalej się przy nich upierają, co nie ma sensu. Jeśli sprzedajesz na niskim volumenie, sprzedajesz bardzo proste produkty/ usługi, to Twoja sprzedaż może zwyczajnie nie wymagać spotkań handlowych. Pamiętaj, że sprzedaż zdalna z założenia jest dużo szybsza i tańsza, dlatego optymalizacja sprzedaży, o której posiałem ostatnio, powinna również zakładać zmierzenie konwersji i wartości sprzedaży (link do wpisu tutaj).

Co jeszcze powinno zawierać skuteczne umawianie spotkań?

Do zobaczenia za tydzień.
P.

 

Zainspirował Cię ten post? Podziel się nim ze znajomymi!

Facebook
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Trener Sprzedaży - Patryk Jasiński

Patryk Jasiński

Ze sprzedażą związany jestem, od początku swojej kariery zawodowej. Co ważne, w pierwszej kolejności jestem praktykiem sprzedaży,a dopiero później trenerem sprzedaży i konsultantem biznesowym.

Mówią, że ze mnie wulkan pozytywnej energii, charyzmatyczny, bardzo skuteczny. Dla mnie nie ma rzeczy „niesprzedawalnych”, czasem musimy poszukać innego sposobu.

Moje motto to ”Sprzedaż to najważniejsza umiejętność XXI wieku”.