Wycena usług- jak wyceniać swoje usługi?

Wycena usług- jak wyceniać swoje usługi?

Mimo że wycena usług wydaje się z pozoru prosta, jeszcze jakiś czas temu miałem z nią ogromny problem. Dziś wpis, który obiecałem w zeszłym tygodniu, czyli, jak, wyceniać swoje usługi? W tym wpisie chcę podzielić się z wami, jakie elementy należy brać pod uwagę w trakcie wyceny swoich usług, zapraszam serdecznie.

Pisząc ostatni wpis, o tym, z czego wynika cena szkolenia Link obiecałem, że dziś pod lupę pójdzie wycena usług. Jeszcze kilka lat temu borykałem się z problemem, jak wyceniać swoje usługi? Pewne zdarzenie i pewna rozmowa nauczyły mnie, jak to robić i dziś chcę podzielić się z wami elementami, jakie należy brać pod uwagę, podczas wyceny swoich usług. O obu tych historiach, opowiadałem jakiś czas temu tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=yS9jdTNwYOU

Bardzo duży rozstrzał wyceny usług

Wchodząc na rynek ze swoimi usługami, wiele osób ma problem, ile tak właściwie powinienem brać za moje usługi? Zwróćmy uwagę jak duży mamy rozstrzał ceny usług na rynku:

  • W tym samym mieście kosmetyczna potrafi brać 150zł na paznokcie w swoim gabinecie, a inna 50zł z dojazdem dla klienta.
  • Ten sam remont w jednej firmie wyniesie 10 000zł, a inny zleceniobiorca weźmie za to zlecenie 20 000zł i trzeba na niego poczekać kilka miesięcy.
  • W jednym salonie fryzjerskim za strzyżenie męskie zapłacimy 20zł, a w innym nawet 100zł.

To wszystko sprawia, że można mieć sporo wątpliwości, jak wyceniać swoje usługi?

Wycena usług- ile kosztuje Twoja Roboczogodzina?

Uwielbiam zadawać to pytanie przedsiębiorcom. Pytanie ile kosztuje Twoja roboczogodzina, może na pozór wydawać się proste, jednak kiedy zadaje je przedsiębiorcom, okazuje się, że zdecydowana większość nie potrafi wycenić swojej godziny pracy. Wycena usług powinna rozpoczynać się właśnie od przeliczenia, ile czasu zajmie mi całościowo ta realizacja, a następnie dodanie kilku zmiennych.

Wycena usługi- 6 elementów, które należy wziąć pod uwagę.

Historie, które opowiadałem w filmiku, który zamieściłem wyżej, zainspirowały mnie do tego, żeby wziąć inne elementy, niż sama realizacja usługi, aby prawidłowo ją wycenić. Poniżej cała 6.

Przygotowanie

Weźmy tutaj na przykład usługi copywriterskie. Dla potencjalnego klienta napisanie tekstu to siada i pisze przecież. Żeby napisać dobry tekst, potrzebujemy zastanowić się, na jaką frazę ma się pozycjonować, sprawdzenie informacji w sieci, przygotowanie szkicu, według którego będziemy pisać tekst oraz cała masa innych elementów. Analogiczny przykład można podać w przypadku, większości usług świadczonych na rynku, od trenera personalnego, który najpierw musi zrobić z Tobą wywiad, do trenera, który przed realizacją szkolenia, musi zebrać informacje o uczestnikach, rynku, w którym działa klient i wiele innych informacji. Jeszcze lepszym przykładem, są tutaj prawnicy– którzy często kilkanaście godzin muszą spędzić na samym czytaniu akt- a gdzie tu dopiero obrona w sądzie.

Dojazd

Jeśli świadczymy swoje usługi z dojazdem do klienta, warto wliczyć to w stawkę swojej usługi. Oczywiście, jeśli przyjmujemy klienta u siebie, w stawkę również należy doliczyć koszty utrzymania biura.

Sama realizacja

No tutaj wiele tłumaczyć nie trzeba. Realizacja stanowić będzie najważniejszy czynnik tego, jak wycenić swoje usługi. Tutaj należy wziąć pod uwagę, jeszcze jeden aspekt: czy daną realizację wykonamy sami, czy potrzebujemy podwykonawców? Weźmy na przykład montaż wideo, do którego potrzebne są specjalne grafiki i skorzystanie z podwykonawstwa profesjonalnego grafika.

Zużycie materiałów

No tutaj idealnym przykładem są kosmetyczki i usługi szkoleniowe. Ile i jakich materiałów zużywasz podczas każdej realizacji? Może to zabrzmieć dziwnie, ale sporo osób nie wlicza tego w swoją stawkę. Należy pamiętać też o amortyzacjach. Jeśli świadczysz usługi budowlane, jak często zdarza ci się wymieniać, kupować nowy sprzęt ze względu na jego eksploatację?

Brand/ Marka/ Popularność

Zawsze będę wyznawcą zasady, że produkt/ usługa kosztują tyle, ile klient może za nie zapłacić– koniec, kropka. Często można spotkać się z opinią, że kiedy masz pełen kalendarz, to czas, żeby podnieś swoje ceny. Nie do końca jestem zwolennikiem tej zasady, ale też szczególnie jej nie neguję. Wiadomo, że ugruntowane marki, mogą pozwolić sobie na podnoszenie cen (z wyjątkiem firm kierujących swoje usługi, dla najuboższych). Często za czyjąś popularność musimy zapłacić więcej, jeśli twoja popularność mocno wzrosła, zastanów się nad podniesieniem cen.

Uwaga:
Pamiętajmy, że wraz z podniesieniem cen, nasza usługa może zmienić swojego „potencjalnego klienta”, co z kolei może przełożyć się negatywnie, albo pozytywnie. Podnosząc ceny, bierzmy pod uwagę, czy podniesienie ceny np. o 10%, nie sprawi, że będziemy zmuszeni zmienić półkę klientów.

Poziom jakości świadczonej usługi

Jakość świadczonych na rynku usług bywa naprawdę różna. Znam takich usługobiorców, którzy dla swoich klientów są praktycznie całą dobę, wszyscy znamy też takich, do których dzwoniąc, telefon milczy godzinami (czasem tygodniami). Jak wyceniać swoje usługi? Zastanów się, po której stronie stoisz? Pamiętaj, że obsługa klienta, to element, za który klienci są w stanie zapłacić nam więcej. Za co klienci są jeszcze w stanie zapłacić więcej, mówiłem tutaj: https://studio.youtube.com/video/ujwjvjKs1kc/edit

Za co nie płacą na klienci?

Jeffrey Gitomer w swojej książce „Biblia Handlowca” (recenzowałem ją w zakładce „recenzje książek”) sporo miejsca poświęca na to, za co nie płacą nam nasi klienci. Zwróćmy uwagę na ostatni element, który opisałem, czyli poziom jakości świadczonej usługi. Jakość usług na rynku oczywiście jest bardzo różna i w wielu wypadkach odbiega od standardów. Jednak wyceniając usługi, warto brać pod uwagę, elementy, za które nie płacą nam klienci takie jak:

  • Ciągłe konsultacje
  • Przyjazdy
  • Telefony, często po godzinach- tu pamiętaj, warto samemu ustalać reguły współpracy z klientem.
  • Wyceny
  • Korekty w ofertach
  • Wszystkie inne elementy, za które nie płacą nam klienci.

Wycena usługi- jeszcze jedno na koniec.

Pamiętaj, żeby od początku określić, do jakich klientów chcesz kierować swoją usługę? Określenie swojej grupy docelowej powinno być początkiem Twojej kariery jako: freelancera, przedsiębiorcy, szkoleniowca czy konsultanta. Jak wyceniać swoje usługi, skoro nie wiemy, do kogo chcemy je kierować? W każdym praktycznie segmencie znajdą się klienci z większym i mniejszym portfelem, dlatego najpierw zdefiniuj, do kogo chcesz docierać ze swoją usługą.

Oczywiście życzę ci, żebyś wyceniał swoje usługi, jak najwyżej 🙂

Do zobaczenia za tydzień.
P.

 

 

Zainspirował Cię ten post? Podziel się nim ze znajomymi!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Zobacz więcej wpisów

Trener Sprzedaży - Patryk Jasiński

Patryk Jasiński

Ze sprzedażą związany jestem od początku swojej kariery zawodowej. Co ważne, w pierwszej kolejności jestem praktykiem sprzedaży,a dopiero później trenerem sprzedaży i konsultantem biznesowym.

Mówią, że ze mnie wulkan pozytywnej energii, charyzmatyczny, bardzo skuteczny. Dla mnie nie ma rzeczy „niesprzedawalnych”, czasem musimy poszukać innego sposobu ;)

Moje motto to ”Sprzedaż to najważniejsza umiejętność XXI wieku”.

Zadzwoń 667 869 462 lub napisz

i sprawdźmy, czy i jak jestem w stanie Ci pomóc.