fbpx
Przejdź do treści

Budowanie relacji z klientami- 10 praktycznych wskazówek

Wszyscy doskonale wiemy, że budowanie relacji z klientami to proces. Często ten proces bywa bardzo długi, lecz w dłuższej perspektywie zdecydowanie opłaca się każdej ze stron. W dzisiejszym wpisie chcę podzielić się z wami praktycznymi wskazówkami, jak budować i wzmacniać relacje z klientami.

To już drugi wpis, gdzie rematem przewodnim jest budowanie relacji z klientami. Każdy sprzedawca lubi mówić, że ma z klientami dobre relacje, lecz nie każdy wie, jak je wzmacniać. Dzisiejszy wpis jest kontynuacją artykułu z zeszłego tygodnia dotyczącego filarów budowania relacji- link Poznaj moje wskazówki dotyczące budowania i wzmacniania relacji.

Budowanie relacji z klientami- 10 praktycznych wskazówek

Poniżej zebrałem listę 10 moich wskazówek dotyczących budowania i umacniania relacji z klientami. Pamiętajmy, że najpierw muszą być spełnione filary, żeby w ogóle móc mówić o relacji.

1. Najpierw człowiek, później biznes

Nie na odwrót! Oczywiście nie da się prowadzić biznesu bez zysków, jednak na pierwszym miejscu postaw człowieka. Od kiedy pamiętam, drażni mnie, kiedy jestem traktowany, jak słupek w excelu, dana w tabelce itd.

2. Postaw na jakość obsługi klienta, przed umiejętnościami sprzedażowymi

O jakości obsługi klienta mówiłem już wielokrotnie. Moim zdaniem w dzisiejszych czasach ma ona dużo ważniejsze znaczenie niż umiejętności sprzedażowe. O modelu 5S w obsłudze klienta, oraz jak po dziadowsku zostałem potraktowany, (znowu) mówiłem tutaj: link

3. Kontaktuj się nie tylko, gdy chcesz coś sprzedać

Relacje to nie tylko kontakty sprzedażowe. Budowanie relacji z klientami wymaga częstych kontaktów, nie tylko sprzedażowych.

4. Korzystaj z różnych form kontaktu

Klienci mają swoje preferencje- Ty również! Czasem mam ochotę pokazać, jak często wymieniam z klientami smsy, mmsy i przy użyciu innych komunikatorów. Wykorzystuj wszystko, co się da, żeby pielęgnować relację.

5. Korzystaj ze zmysłu słuchu częściej niż z mowy

Słuchaniu w sprzedaży poświęciłem już tak wiele miejsca, że nie będę się rozwodził w tym miejscu. Budowanie relacji z klientami opiera się w dużej mierze na wysłuchaniu ich problemów, sytuacji i wyzwań.

6. Jeśli możesz zaskakuj klientów

Budowanie relacji z klientami działa świetnie, jeśli… umiemy się zaskoczyć! Sporo mówi się o efekcie WOW w sprzedaży i obsłudze klienta. Za każdym razem zadaję sobie pytanie, jak mogę moich klientów zaskoczyć. W zeszłym roku na święta zrobiłem taki obrazek moim klientom na święta- efekt był świetny 🙂

Efekt wow w sprzedaży

7. Wykorzystuj komercyjną edukację klienta

Zaskakiwać klienta można również przez edukację. Metoda sprzedaży challenger (o której obszernie pisałem tutaj: link), opiera się w głównej mierze na tzw. komercyjnej edukacji klientów. Jeśli masz jakieś nowinki z rynku klienta, poinformuj go o tym- to zaprocentuje 🙂

8. Zbieraj nieformalne informacje

Warto również zbierać nieformalne informacje o naszych klientach i odwoływać się do nich. Każdy normalny człowiek uwielbia opowiadać o swoich: dzieciach, zwierzętach, pasji, guście. Budowanie relacji z klientami bez nieformalnych rozmów często będzie zbyt płytkie.

Historia Oli
Ola to moja klientka. Do dziś pamiętam, jak wchodzący do niej klient dostał na twarz pytanie- „Gdzie Pan zgubił córeczkę?” (klient zawsze przychodził do salonu z córką) Możesz sobie wyobrazić, jak dalej wyglądała ich rozmowa 🙂

9. Wyrzuć wszystkie, przestarzałe, idiotyczne powiedzenia z głowy

Nic mnie tak nie wpienia, jak te stare powiedzenia:

  • Klient nasz Pan;
  • Płacę to wymagam;
  • Ja jestem tylko sprzedawcą.

I wszystkie podobne do tych. Relacja z klientem musi być partnerska, a partnerzy nie traktują się, jak Panów prawda?

10. Traktuj klienta tak, jak sam chcesz być traktowany/a

Zgodnie ze starym powiedzeniem „szanuj klienta swego, zawsze możesz mieć gorszego”. Czasem niewiele wystarczy, by obsługiwać klienta dobrze, tutaj zawsze moim hasłem przewodnim będzie „traktuj go tak, jak sam chcesz być traktowany”.

Pamiętaj, że to nie przychodzi z dnia na dzień

Tak, jak wspomniałem we wstępie, budowanie relacji z klientami to proces. Można przyrównać go do budowy domu. Nie da się zbudować solidnej konstrukcji, bez porządnego fundamentu, dlatego te 10 zasad zdecydowanie może Ci w tym pomóc.

Życzę wam samych solidnych relacji z klientami.
P.

Zainspirował Cię ten post? Podziel się nim ze znajomymi!

Facebook
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Trener Sprzedaży - Patryk Jasiński

Patryk Jasiński

Ze sprzedażą związany jestem, od początku swojej kariery zawodowej. Co ważne, w pierwszej kolejności jestem praktykiem sprzedaży,a dopiero później trenerem sprzedaży i konsultantem biznesowym.

Mówią, że ze mnie wulkan pozytywnej energii, charyzmatyczny, bardzo skuteczny. Dla mnie nie ma rzeczy „niesprzedawalnych”, czasem musimy poszukać innego sposobu.

Moje motto to ”Sprzedaż to najważniejsza umiejętność XXI wieku”.